Centrum Opatrzności Bożej
  • Polski
  • English
święci patroni
Slajder jubileuszowy
Święci Patroni
CZY WIESZ, ŻE
święci znają Twoje troski
i zawsze są gotowi na słuchanie Twoich próśb?
kosciol-jubileusz-slajder-975x145-4
dzienniczek-slajder
previous arrow
next arrow
Navigation
  • Zwiedzanie
  • Dla Polonii
    • Kaplica Maryjna pod opieką Polonii
    • Świadectwa przedstawicieli Polonii
  • Aktualności
  • Święci i błogosławieni
    • Relikwie Krzyża Świętego
    • Błogosławiona Maria Teresa Ledóchowska
    • Błogosławiony Ignacy Kłopotowski
    • Św. Jadwiga Królowa
    • św. Zygmunt Gorazdowski
    • bł. Zofia Czeska
    • Św. Józef Bilczewski
    • Bł. Stefan Wincenty Frelichowski
    • Św. Rafał Kalinowski
    • Bł. Stefan Wyszyński
    • Bł. Elżbieta Róża Czacka
    • Św. Józef Sebastian Pelczar
    • Bł. Klara Ludwika Szczęsna
    • Bł. Franciszka Siedliska
    • Św. Faustyna Kowalska
    • św. brat Albert Chmielowski
    • Św. Maksymilian Kolbe
    • Bł. Honorat Koźmiński
    • Św. Urszula Ledóchowska
    • Św. Zygmunt Szczęsny Feliński
    • Św. Stanisław Papczyński
    • Bł. Edmund Bojanowski
    • Św. Andrzej Bobola
    • Św. Jan Paweł II
    • Bł. Jerzy Popiełuszko
  • Modlitwy
    • Intencje Wspólnoty Darczyńców na rok 2025
    • Intencje Papieskie na rok 2025
    • Litanie
      • Litanie do świętych i błogosławionych
      • Litania do Bożej Opatrzności
      • Litania dziękczynna
      • Litania rodzinna do Bożej Opatrzności
    • Nowenny i inne modlitwy
      • Nowenna do Bożej Opatrzności
      • Nowenna Pompejańska
      • Modlitwa do Matki Bożej Opatrzności
      • Akt Dziękczynienia
      • Modlitwa o Boże błogosławieństwo…
      • Suplikacje
    • Różaniec świętych
    • Złóż intencję na Msze św. wieczyste
  • Różaniec świętych – nie jesteś sam
    • Co to jest “Różaniec świętych…”
    • Jak dołączyć do modlitwy
    • Jak połączyć dziesiątki
    • Godz. 12.00 – godziną modlitwy
    • Zostań Apostołem Bożej Opatrzności
    • Świadectwa uczestników modlitwy
  • Zostań Darczyńcą
    • Wpłać darowiznę
    • Aleja Darczyńców
    • Wybierz książkę-cegiełkę
  • Nagrania kazań
  • Wspólnota Providentia Dei
    • Intencje na rok 2025
    • Dni skupienia
      • Materiały do pobrania
    • Świadectwa
  • Figura Chrystusa
    • Symbolika figury
    • Twórcy i wykonawcy rzeźby
    • Jak powstawała rzeźba
    • Artyści o pracy nad rzeźbą
    • Poświęcenie figury
    • Opinie o rzeźbie
    • Wesprzyj prace w prezbiterium
  • Krzyż Paschalny
    • Historia Krzyża Paschalnego
    • Symbolika Krzyża Paschalnego
    • Krzyż Paschalny w nowej odsłonie
    • Zobacz film o Krzyżu Paschalnym
    • Sens krzyża
    • Świadectwa
  • Świeca Niepodległości
    • Symbolika Świecy
    • Dzieje Świecy Niepodległości
    • Godz. 19.18 – światło wolności w naszych domach
    • Zamów świecę
  • Manus Dei
  • Święto Dziękczynienia
    • Idea dziękczynienia
    • 1 czerwca 2025
    • 2 czerwca 2024
    • 4 czerwca 2023
    • 5 czerwca 2022
    • 6 czerwca 2021
    • 7 czerwca 2020
    • 2 czerwca 2019
    • 3 czerwca 2018
    • 4 czerwca 2017
    • 5 czerwca 2016
    • 7 czerwca 2015
    • 1 czerwca 2014
    • 2 czerwca 2013
    • 3 czerwca 2012
    • 5 czerwca 2011
    • 6 czerwca 2010
    • 7 czerwca 2009
    • 1 czerwca 2008
  • Jubileusz 2025
    • Dlaczego warto pielgrzymować?
    • Odpusty jubileuszowe
    • Misjonarz Miłosierdzia
    • Kalendarium 2025
  • Wydarzenia
    • Kalendarium wydarzeń 2025
    • 2025
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
      • Beatyfikacja Stefana Wyszyńskiego i Elżbiety Czackiej
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
      • Otwarcie Świątyni Opatrzności Bożej
    • 2008-2015
    • 2015
    • 2014
      • Kanonizacja Jana Pawła II
    • 2013
    • 2012
    • 2011
      • Beatyfikacja Jana Pawła II
    • 2010
      • Beatyfikacja Ks. Jerzego Popiełuszki
    • 2009
    • 2008
  • Dni skupienia
  • Czytelnia
    • Magazyn “Dziękuję”
    • Wybierz książeczkę-cegiełkę
    • Pytania o wiarę
  • Budowa
  • Galerie
    • Galeria zdjęć
    • Galeria filmów
  • O nas
    • Kontakt
    • Duchowość Sanktuarium Opatrzności Bożej
    • Historia
    • Powołanie i misja
    • Wolontariat
    • Standardy Ochrony Małoletnich
    • Polityka prywatności
  • Sklep

2023

Upiększenie ściany ołtarzowej figurą Chrystusa Zmartwychwstałego oraz nowy wystrój całości prezbiterium to najważniejsze, najtrudniejsze i najbardziej kosztowne dzieła, jakie zostały podjęte w 2023 roku w Sanktuarium Opatrzności Bożej.

Realizacja tego długo wyczekiwanego i niezwykle ważnego etapu sakralizacji wnętrza Świątyni Opatrzności Bożej od początku jawiła się jako skomplikowane technicznie przedsięwzięcie, pełne wyzwań artystycznych i finansowych. Twórcy projektu – zarówno artyści, jak i inżynierowie – mieli świadomość, że będzie to wymagało wieloetapowej pracy nad przygotowaniem ściany ołtarzowej, by nie zatraciła swej symboliki i walorów architektonicznych.

Realizacja dzieła rzeźbiarskiego figury Chrystusa Zmartwychwstałego została powierzona przez kardynała Kazimierza Nycza zespołowi twórców pod kierunkiem znanego artysty prof. Adama Myjaka. Twórca związany od wielu lat z Akademią Sztuk Pięknych zaangażował do współpracy utalentowanych asystentów, Kingę Smaczną-Łagowską i Alberta Kozaka, a także grupę studentów Wydziału Rzeźby.

Prace koncepcyjne nad rzeźbą rozpoczęły się już w marcu 2022 roku od szkiców, rysunków i wizualizacji, na podstawie których powstał gipsowy model w skali 1:10.

Postać Chrystusa - gipsowy model

Pod koniec lipca 2022 w pracowni Wydziału Rzeźby przy Krakowskim Przedmieściu zgromadzono ponad 6 ton gliny. Do końca wakacji trwała praca nad konstrukcją ze stalowych prętów – powoli tworzyły one przestrzenny zarys postaci Chrystusa oraz draperii okrywającej Jego ciało. Do stworzenia konstrukcji zewnętrznej oraz siatki z prętów wewnątrz rzeźby zużyto około 2 ton stali.Konstrukcja postaci

Konstrukcja tej monumentalnej rzeźby to swoisty eksperyment pedagogiczny. Tak niezwykły projekt wymagał bowiem wielu godzin ciężkiej fizycznej pracy, która małemu zespołowi zajęłaby lata. Autorzy poprosili więc o pomoc ośmioro studentów. Jeden z nich pozował artystom, by mogli jak najlepiej oddać proporcje ludzkiego ciała. W ten sposób młodzi ludzie zdobyli unikalne doświadczenie oraz udoskonalili swoje umiejętności.

Zaangażowani w powstanie rzeźby Chrystusa

Po żmudnych przygotowaniach 9 września 2022 dla jedenaściorga artystów rozpoczął się najprzyjemniejszy i najtrudniejszy etap tworzenia. Narzucaniu gliny, nadawaniu jej kształtu i rzeźbieniu towarzyszyło nieustanne nawilżanie powierzchni oraz zabezpieczanie folią przed wysychaniem. Jak podkreślają sami twórcy, ten projekt udało się zrealizować wyłącznie dlatego, że pracowano nie indywidualnie, lecz we wspólnocie.

Gliniana figura Chrystusa

Przez kolejny miesiąc pracowano nad detalami w ułożeniu palców, włosami Zbawiciela, śladami ran w Jego boku, na dłoniach i stopach. Z powodu rozmiaru kompozycji i ciężaru nie można było wykonać jej odlewu na miejscu. Nie mogła także opuścić pracowni w całości.

Prace wymagały podziału rzeźby na elementy do odlewu, następnie nałożenia kilku warstw gipsu na poszczególne fragmenty i przygotowania konstrukcji drewnianej do negatywowej formy gipsowej. Ten etap rozpoczął się 21 października.

Wykonanie przodu rzeźby z laminatuNa figurę nałożono łącznie 4 tony gipsu, z których powstało 68 części formy. Po wyschnięciu całości można było przystąpić do zdjęcia fragmentów z rzeźby, mycia elementów z pozostałej na nich gliny, suszenia i uzupełniania w nich ubytków. Wszystkie czynności wymagały niezwykłej precyzji i ostrożności, by oddać wiernie artystyczną wizję, ale przede wszystkim – by nie zniszczyć dzieła. Każda z 68 części ważyła kilkadziesiąt kilogramów i musiała być zdejmowana z sześciometrowego rusztowania ręcznie. Gdy forma była gotowa, można było przystąpić do demontażu rzeźby: zdjęcia gliny z konstrukcji i rozcięcia poszczególnych partii.

Forma została 29 listopada 2022 roku przetransportowana w częściach do pracowni odlewniczej w Węgrowie. Ze względu na rozmiary dzieła artyści postanowili wykonać odlew w żywicy poliestrowej o dużej wytrzymałości i masie stanowiącej mniejsze obciążenie dla ściany prezbiterium niż metal.

Na początku stycznia 2023 roku, po zaizolowaniu formy trzema warstwami rozdzielającymi, odlewnik wyłożył dwie warstwy barwionego na biało żelkotu, a następnie pokrył wnętrze formy pięcioma warstwami żywicy poliestrowej i trzema warstwami włókna szklanego, co utworzyło laminat o grubości 8–12 milimetrów.

Wyłożenie wnętrza rzeźby masą pochłaniającą dźwięk

W marcu wykonano stalową konstrukcję wewnętrzną rzeźby i przytwierdzono ją do laminatu za pomocą żywicy oraz maty z włókna szklanego. Na początku kwietnia wspawano dodatkową konstrukcję, niezbędną do późniejszego montażu dwutonowej rzeźby na ścianie prezbiterium, oraz wyłożono wnętrze postaci masą wygłuszającą.

Na tym etapie artyści współpracowali z akustykiem, aby całość spełniała parametry akustyczne wymagane we wnętrzu Świątyni. Dopiero wówczas można było zamknąć dzieło przez połączenie pozostałych elementów formy, wyłożonych laminatem, i sklejenie ich żywicą oraz matą z włókna szklanego.

W połowie kwietnia 2023 r. z formy gipsowej odkuto postać Chrystusa, którą poddano jeszcze czyszczeniu i retuszowaniu, oraz nałożono trzykrotnie bazę w kolorze złotym, aby przygotować całość do pokrycia polichromią.

7 maja 2023 r. dwutonowa figura mogła opuścić pracownię odlewniczą na specjalnie przystosowanej platformie, która o trzeciej w nocy przewiozła ją przed Świątynię Opatrzności Bożej. Złożono ją na zewnątrz Sanktuarium, by następnie w ustawionym do dalszych prac namiocie, artyści mogli nanieść kolejne warstwy polichromii – utrzymane w tonacjach ciepłych, w odcieniach starego mosiądzu, z ciemniejszymi brązami wydobywającymi głębokie cienie, przycierkami złotem scalającymi rzeźbę, ugrami oraz ciepłą bielą wyłaniającą detale figury.

Prof. Adam Myjak w namiocie przy rzeźbie Chrystusa Zmartwychwstałego

W tym czasie w Świątyni już od kilku miesięcy toczyły się prace nad przygotowaniem ściany ołtarzowej. Wizja prof. Adama Myjaka zakładała, że postać Chrystusa zawiśnie na wysokości 17 metrów nad poziomem podstawy prezbiterium.

Trzyosobowy zespół artystów wspólnie ustalił jako tło złoty pas o szerokości ołtarza i wysokości ściany ołtarzowej, czyli blisko 33 metrów. W konsultacjach, adaptacji akustycznej ściany oraz przygotowaniu podkonstrukcji drewnianej dla złotego pasa udział wzięło w sumie kilkadziesiąt osób.

Kostrukcja rusztowań na ścianie ołtarzowejAby rozpocząć prace przy wygiętej jak żagiel ścianie, trzeba było ustawić w prezbiterium niemal 5 kilometrów rur rusztowań o wadze ponad 43 ton, a do wykonania struktury o właściwościach akustycznych na bokach ściany ołtarzowej, na prawo i lewo od pionowego pasa, zużyto blisko 10 ton specjalnego materiału spełniającego wymagane parametry akustyczne. Wszystkie działania toczyły się za olbrzymią zasłoną z wizerunkiem Manus Dei, tak by nie zaburzać rytmu duszpasterskiego życia Sanktuarium.

Ściana ołtarzowa za zasłoną Manus Dei

Tymczasem w namiocie, po ostatnich poprawkach artystów, mocowano do rzeźby kolejne, tymczasowe, ważące setki kilogramów stalowe belki w celu bezpiecznego przetransportowania dzieła i zawieszenia go na przygotowanych mocowaniach.

Skomplikowana operacja wymagała najpierw użycia zdalnie sterowanego żurawia o udźwigu 7 ton i rozpiętości ramienia 22 metrów. Specjalna rama została wyposażona w koła i umożliwiła wprowadzenie ustawionej bokiem i pod kątem figury przez drzwi frontowe.

Transport rzeźby do Świątyni

Etap ten zajął kilka godzin i w końcu – 18 maja 2023 roku – figura spoczęła nad marmurowym ołtarzem. Następnego dnia podmieniono podkonstrukcję transportową na inną, dzięki czemu – mozolnie, centymetr po centymetrze – można było ustawić rzeźbę w pionie.

Montaż rzeźby w Prezbiterium

20 maja podciągnięto ją i umocowano na docelowej wysokości. Chrystus Zmartwychwstały na chwilę pozostawał w ukryciu Bożej Ręki (Manus Dei), by w pełni ukazać swoje oblicze 4 czerwca, podczas XVI Święta Dziękczynienia.

Montaż rzeźby na ścianie_wśród rusztowań

2023-06-04_COB_Swiatynia_XVI_Swieto_Dziekczynienia-JS-800px-01 2023-06-04_COB_Swiatynia_XVI_Swieto_Dziekczynienia-JS-800px-02 2023-06-04_COB_Swiatynia_XVI_Swieto_Dziekczynienia-JS-800px-09 2023-06-04_COB_Swiatynia_XVI_Swieto_Dziekczynienia-JS-800px-03 2023-06-04_COB_Swiatynia_XVI_Swieto_Dziekczynienia-JS-800px-08 2023-06-04_COB_Swiatynia_XVI_Swieto_Dziekczynienia-JS-800px-06 2023-06-04_COB_Swiatynia_XVI_Swieto_Dziekczynienia-JS-800px-14 2023-06-04_COB_Swiatynia_XVI_Swieto_Dziekczynienia-JS-800px-10 2023-06-04_COB_Swiatynia_XVI_Swieto_Dziekczynienia-JS-800px-17 2023-06-04_COB_Swiatynia_XVI_Swieto_Dziekczynienia-JS-800px-12 2023-06-04_COB_Swiatynia_XVI_Swieto_Dziekczynienia-JS-800px-18 2023-06-04_COB_Swiatynia_XVI_Swieto_Dziekczynienia-JS-800px-19 2023-06-04_COB_Swiatynia_XVI_Swieto_Dziekczynienia-JS-800px-20 2023-06-04_COB_Swiatynia_XVI_Swieto_Dziekczynienia-JS-800px-22 2023-06-04_COB_Swiatynia_XVI_Swieto_Dziekczynienia-JS-800px-21 2023-06-04_COB_Swiatynia_XVI_Swieto_Dziekczynienia-JS-800px-24 2023-06-04_COB_Swiatynia_XVI_Swieto_Dziekczynienia-JS-800px-26 Oltarz-z-figura-Chrystusa-Zmartwychwstalego
[Pokaż miniatury]

Kolejny etap prac nad wystrojem i adaptacją akustyczną prezbiterium zakończył się 11 listopada 2023 roku. 

Kolejny krok w adaptacji akustycznej prezbiterium

To dzieło zespołu projektantów prof. Przemysława Krajewskiego i dr. Michała Kapczyńskiego oraz wykonawców z zakładu stolarskiego w Starej Wsi pod kierunkiem Jacka Markiela. 

W prezbiterium zaplanowano miejsce dla ponad 120 celebransów. Obok miejsca dla głównego celebransa, wykonano stalle przeznaczone dla kanoników kapituły kolegiackiej Świętej Opatrzności Bożej, powołanej w 1998 r. przez kard. Józefa Glempa.

Miejsce przewodniczenia w prezbiterium Świątyni Opatrzności Bożej

Pod baldachimem nad tronem głównego celebransa umieszczono symbol Opatrzności Bożej – Manus Dei (łac. ręka Boga). Przypomina on o codziennej opiece Stwórcy i wyraża moc, z jaką Bóg w Jego Opatrzności działa dla dobra człowieka.

Ambona w Sanktuarium Opatrzności Bożej

Ambona, stół Słowa Bożego, powstała z marmuru Breccia Capraia, z którego wykonany jest ołtarz. Jej kształt nawiązuje do rozwiązań starożytnych. Prosty w formie pulpit wysunięty jest w stronę wiernych, symbolizując „wyjście” z Ewangelią pomiędzy uczestników liturgii.

 

Podziel się:
link do złożenia intencji na Msze wieczyste za wstawiennictwem św. Jana Pawła II
Zawierz siebie i swych bliskich Opatrzności Bożej

Panteon Wielkich Polaków

świątynia opatrzności bożej w wilanowie warszawa

Album o figurze Chrystusa

DWUSTRONNY Krzyż Paschalny

Kardynał Nycz: I ja mam tu swoją cząstkę

świątynia opatrzności bożej w warszawie wilanów
Nagrania kazań ze Świątyni Opatrzności Bożej na SoundCloud
Nagrania kazań ze Świątyni Opatrzności Bożej na YouTube
Nagrania kazań ze Świątyni Opatrzności Bożej na Spotify

PARAFIA OPATRZNOŚCI BOŻEJ

Świątynia Opatrzności Bożej

DOŁĄCZ DO “RÓŻAŃCA ŚWIĘTYCH – NIE JESTEŚ SAM”!

Wpłać darowiznę na budowę Świątyni

link do wpłaty darowizny

Sklep z pamiątkami

link do sklepu

Facebook

link do Facebooka
Instytucje i organizacje wspierające
Instytucje i organizacje wspierające
Instytucje i organizacje wspierające
organizator i partnerzy
Organizator i partnerzy
patronat honorowy
Prezydent Warszawy 2
patronat medialny
patronat medialny
media wspierające
sponsorzy
sponsorzy
instytucje i organizacje wspierające
wspierający1
wspierający2
wspierający3

© 2025 Centrum Opatrzności Bożej